Program Geliştirme Modelleri

Posted by Kübra KÖSE | Posted in | Posted on 14:03

Program geliştirme modeli, programla ilgili kararları oluşturmak ve bu kararların ürünlerini değerlendirmeler yoluyla gözden geçirme, yeniden geliştirme süreci olarak görülebilir.

Taba Modeli :

Program geliştirmede tümevarım yaklaşımını ele almıştır. Taba program geliştirme modelini beş adımda açıklamıştır.

  1. Öğretme – öğrenme ünitelerinin sınıf düzeylerine ve konu alanlarına göre öğretmenler tarafından hazırlanması
  2. Üniteleri test etme
  3. Gözden geçirme ve uzaklaşma
  4. Bir çerçeve oluşturma
  5. Yeni üniteleri düzenlemek ve yaymak

Tyler Modeli

Ralp W. Tyler program geliştirme modelinde, öğrenci, toplumsal yaşam ve konu alanını dikkate alarak genel amaçları ortaya koymaktadır.

Kaynak olarak öğrenci; eğitimle ilgili amaçlar belirlenirken öğrencilerin ilgileri ve ihtiyaçlarının analiz edilmesi ve bir araya getirilmesidir.

Kaynak olarak toplum; çağdaş yaşamın gerekleri analiz edilir. Sağlık, aile, meslek, din, vatandaşlık, tüketim gibi birçok alan analiz edilerek toplumsal ihtiyaçlar belirlenir.

Kaynak olarak konu alanı(disiplinler); her bir konu alanı kendi sınırları içerisinde dikkate alınır.

Bu üç kaynaktan elde edilen amaçlar kesinleşmiş öğretim amaçları adını alır. Olası genel amaçlar eğitim felsefesi ve öğrenme psikolojisi süzgeçlerinden geçerek kesinleşmiş amaçlar adını almıştır.

Bu amaçlar kesinleştirildikten sonra, yapılması gereken işlemleri Tyler adımlar halinde belirlemiştir;

  • Öğrenme Yaşantılarını Seçme
  • Öğrenme Yaşantılarını Düzenleme
  • Öğrenme Yaşantılarını Yönlendirme
  • Öğrenme Yaşantılarını Değerlendirme

İlerlemeci yaklaşımı ve tümevarım sürecini benimseyen Tyler modeli en akılcı model olarak kabul edilir.

Tyler modelinde dikkat edilecek hususlar:

  1. Öğretilecek bilgi ve becerinin doğası ve yapısı
  2. Toplumun ihtiyaçları
  3. Öğrencinin ihtiyaçları

Demirel Modeli :

Demirel, tarafından geliştirilen program modeli, öğretmen eğitimi programlarının hazırlanmasından esinlenerek oluşturulmuştur.--Değerlendirme sonuçlarına göre, sisteme sürekli dönüt sağlamakta,--Böylece programın düzeltilmesi yapıldıktan sonra, yeni program uygulama kılavuzu hazırlamakta ve program tanıtıldıktan sonra ülke genelinde uygulamanın yaygınlaştırılmasına gidilmektedir.

Olivia Modeli :

Olivia’ya göre eğitim programı;öğretmenin etkinlikleri sonucu öğrencilerin karşı karşıya geldikleri durumlardır. Eğitim programı öğrencilerin ve okulun sorumluluk alanına giren tüm yaşantıları kapsar.

M.E.B Modeli:

Türkiye’de milli eğitim bakanlığı tarafından kullanılan program geliştirme modelidir ve şu aşamaları izler.

  1. Çerçeve-amaç-süreç, komisyonlarının oluşturulması ihtiyaçların belirtilmesi
  2. Hedefler
  3. Ana konu başlıkları
  4. Öğretim stratejileri, ünite planları, öğretim materyalleri
  5. Alan testi, hizmet içi eğitim, genel uygulama ve değerlendirme
  6. Alan testinden sonra düzeltme, genel değerlendirmeden sonra tekrar.

Bu yazı için ESOGÜ BÖTE 2. sınıftaki arkadaşlarıma teşekkürler… 

Comments (0)

Yorum Gönder