Öğretim Yöntemleri

Posted by Kübra KÖSE | Posted in | Posted on 12:58

1.) ANLATIM: Bilgilerin derlenip toparlanarak karşısındakilere aktarılması yani öğretmenin hazırladığı bilgiyi öğrenciye aktarması diyebiliriz.

Faydaları: Maliyet olarak ucuzdur. Kalabalık gruplarda kullanmak iyidir. Öğrencinin not alma alışkanlığı kazanmasını sağlar. Öğrenciyi güdülemede kullanılır. Az zamanda çok bilgi verilir.

Eksik yönleri: Öğrencinin pasif durumda olması, eksik iletişime neden olabilir. Değerlendirme ve sentez yapmak güç olabilir. Öğretmen ne kadar laf kalabalığından uzak durursa o kadar faydalı bir yöntem olur.

2.) SORU-YANIT: Anlatım yönteminin zayıf kalması durumunda dönüt almak için bu yöntem geliştirilmiştir. Öğrencilerin hatırlaması, düşünmesi, yorumlayabilmesi için kullanırız. Öğrencilerin arasında ayrım yapılmaksızın soru sorulmalıdır. Bilişsel öğrenmeye girer. Sentez ve değerlendirmeyi de kapsamaktadır .

Faydaları: Öğrenci aktif haldedir. Karşılıklı etkileşime yer verilir ve geliştirilir.Dinleme becerisi kazandırılır, öğrencide dikkati oluşturur. Düşünme becerileri gelişir.

Eksik yönleri: Yavaş ilerler,çok zaman gerektirir. Yanlış yanıt alındığında konuya tekrar dönülür.

3.) TARTIŞMA:Ortada bir sorun olduğunda ve bu sorun hakkında görüşlerin alınması ile gerçekleşir.savunma ve zıt savunma vardır.savunma ve zıt savunma olduğunda çözüme ulaşmasa da konunun açıklanmasını sağlar.Öğrenciler kendi düşüncesi söylerler,arkadaşlarının düşüncelerini dinlerler ve bunların sentezini yaparak sonuca ulaşabilirler.

Faydaları: Öğrenciye analiz,sentez,değerlendirme gibi bilişsel yeterlilikler kazandırırlar.Öğrencilerin ilgi ve dikkatini toplar,yorumlama gücünün arttırır.Demokratik öğrenme ortamı yaratır.

Eksik yönleri: Her öğrenciyi ayrı ayrı değerlendirmek zordur.Kalabalık sınıflarda uygulamak zordur, çok zaman alır.

Çeşitleri:

3.1 Münazara: Öğrenci doğruda yanlışta olsa kendi düşüncesini savunur. Söz becerisi kazandırır.her öğrenci katılmak istemeyeceğinden katılmayan öğrenciler pasif olur ve arkada planda kalırlar.

3.2 Panel: Uzman kişiler tarafından yapılan tartışmalardır. Bir panel başkanı olur. Başarılı olması için iyi planlanması gerekir.

3.3 Forum: yine uzman olunan bir konuda ancak dinlemek isteyen bir kitleye bilgilerin aktarılmasıdır. Genelde konferans salonlarında olur. Özel bir yöntemdir. Dinleyiciler konuşmacılara sorular yöneltirler. Oturum sonunda ele alınan konuya ilişkin kararlar alınır.

3.4 Sempozyum: Belirli bir rütbe ve bilgiye sahip kişilerin kendinden alt rütbedeki kişilere bilgisini sunmasıdır.Yazılı bir tez yada çalışması olabilir.

3.5 Beyin fırtınası: Bir gruptasınız ve belirli bir bilgi birikimine sahipsiniz,her türlü bilgi ve verinin oraya konarak sonuca,çözüme ulaşmak için yapılan tartışmadır.sınıf ortamına bir problem getirilir ve bunun çözümü istenir.Sonra çözüm hakkında bulunan görüşler tahtaya yazılır.

 

4.) PROBLEM ÇÖZME: Düzeyine uygun olmalıdır.Öğrenci merkezlidir.

Faydaları:Öğrencilerin kendilerine güven duymasını sağlar.Sorgulama ve araştırma yetenekleri gelişir.

Eksik Yönleri:bütün derslerde uygulamak zordur,maliyetli bir yöntemdir.

5.) GÖSTERİP YAPTIRMA: Öğrenciye önce nasıl oldu gösterilmeli sonra da onlardan istenmelidir. Adım adım uygulanır.Mesleki eğitimde çok kullanılır.

Faydaları: Öğrencilere beceri kazandırır.Öğrencilerin derse yönelmesini sağlar,karmaşık durumlar olduğunda bunların anlaşılmasını sağlar.görsel ve işitseldir.bildiklerini uygulama imkanı sağlar,dikkatlerinin toplanmasına yardımcı olur.

Eksik yönleri: masraflıdır ve kalabalık sınıflarda uygulamak zordur.

6.) ÖRNEK OLAY: soru-yanıta benzer,örnekler hayatın içindendir.Hayatta karşılaşılan sorunlar sınıf ortamına getirilir.Genelde yazılıdır.Öğretmen hoşgörü ve sabırlı olmalıdır.

Faydaları:Analiz ve sentez becerileri gelişir.Kavrama düzeyleri ve problem çözme becerileri gelişir.Zevklidir. Tüm sınıfın katılımını sağlar.

Eksik yönleri: Kalabalık sınıflarda uygulamak zordur. Uzun bir zaman dilimi gerektirir.

7.) GEZİ GÖZLEM: Bütün duyu organlarına hitap eden ve birinci elden öğrenmeye imkan sağlayan bir yöntemdir.

Faydaları:Yerinde öğrenme imkanı sağlar. Bütün duyu organları ile öğrenme gerçekleşir .

Eksik yönleri:Masraflıdır,uygulamak çok zordur,büyük sorumluluk gerektirir ve bu yüzden pek tercih edilmez.

8.) LABORATUAR: Uygulamaya yöneliktir. Teknik bilgilerin uygulanmasıdır.

Faydalı yönleri: mesleki bölüm ve sınıflarda uygulamak iyidir,konunun anlaşılmasını ve bilip öğrendiklerini uygulama imkanı sunar

Eksik yönleri: kalabalık sınıflarda uygulamak zordur.

NOT: Bu yazıyı hazırlayan arkadaşım Güler TAŞKAZAN’a çok Teşekkürler…

Comments (0)

Yorum Gönder