Rehberliğin tanımı ve ilkeleri

Posted by Adsız | Posted in | Posted on 13:47

Önce rehberliğin tanımıyla başlayalım. Rehberlik;biyolojik, psikolojik, sosyal ve ekonomik bir varlık olan insanın anlaşılması, kendini gerçekleştirmesi, kendini ve çevreyi tanıyarak uyumlu ve dengeli yaşaması, kararlarını düngün ve biçimli vermesi, eğitim, öğretim faaliyetlerinde verimli ve başarılı olabilmesi için yapılan profesyonel bir faaliyet alanıdır. Uzun bir tanım oldu ama sizi korkutmasın. Kpss de direk böyle çıkmıyor.:) Geniş çerçevede bir tanım yapmak lazım ki faaliyet alanını bilelim.
Çağdaş eğitimle birlikte öğrenci kişilik hizmetleri ortaya çıkmıştır. Peki nedir bu ö.k.h.? Öğrenciye yönelik sağlık hizmetleri, P.D.R. hizmetleri, sosyal yardım hizmetleri, özel yetiştirme hizmetleri ve özel eğitim hizmetlerini kapsamaktadır. Bizim konu itibariyle ilgilendiğimiz alan olan P.D.R. nin amacı :
-Bireyin kendini tanımasına
-Bireyin kendini gerçekleştirmesine
-Bireyin gizli yetenek ve özellliklerini keşfetmesi ve gerçekleştirmesine yardımcı olmaktır.

Ve P.D.R. nin değişmez ilkeleri vardır. Bu ilkeler kişiye , yere göre değişmez ilkelerdir. Kpss sorularında çıkabilecek türden sorudur, sevdiği sorulardan :) Bu ilkeler:
-Gizlilik ilkesi: Konuşulan herşey danışan ve danışılan arasında kalır. Hayati bir problem olduğu takdirde gizlilik ilkesi ihlal edilebilir. Örneğin; uyuşturucu madde kullanan gencin ailesine bu konu ile ilgili bilgi verilebilir.
-P.D.R.' de empati yapmak esastır. Sempati ve acıma empatiyi engeller ve yanlış yönlendirmeler olabilir.
-Bireyler adına karar verilmez: Bireyin kendi kararlarını kendi vermesi sağlanır.
-Gönüllülük ilkesi: Birey danışma alırken gönüllü olmalıdır.
-Şeffaflık ilkesi: Olanı olduğu gibi göstermek gerekir. Saptırmadan ;)
-Özerklik ilkesi:Her kişinin problemi farklı çözümler gerektirebilir. Bu konuda yönlendirilmelilerdir.


Kolay gelsin ;)
Başarılar...

Comments (0)

Yorum Gönder